hellingbaan ob presenteren

Pagina top navigatie elementen

Hellingbaan groep 3

presenteren

Transcript

LEERKRACHT: Misschien kun jij nu vertellen wat een goed experiment is. Wat heb jij geleerd? Want je viel er zo maar middenin. Kun je dat vertellen? Je mag helpen hoor. 
LEERLING: Dat je het twee keer doet.
LEERKRACHT: Vaker doet hé. Ja, vaker dan twee keer wel eens. Oké, en nog meer? Wat was nog meer belangrijk? 
LEERLING: Dat je altijd één verschil doet.
LEERKRACHT: Eén ding moet verschillen ja. Niet meerdere dingen. En dat waren toch wel de twee belangrijkste dingen waarvan ik hoop dat jullie dat geleerd hebben met dit experiment. 
LEERKRACHT: Kun jij nu vertellen wat je geleerd hebt en wat zo leuk was hieraan Frank? 
LEERLING: Je hebt geleerd dat ze allemaal op een tekentje kunnen komen dat ze allemaal goed zijn. Maar soms is het een klein beetje niet goed omdat er twee dingen een beetje slecht zijn omdat er twee dingen veranderd zijn. En dat mag dus niet. 
LEERKRACHT: Bij een experiment kan dat niet hé. 
LEERLING: Nee.
LEERKRACHT: Dan is het geen goed experiment. Wat was voor jou zo’n verrassing wat eruit kwam? Want je zei toch een ding was verschillend hé? En wat gebeurde er toen bij dat experiment? 
LEERLING: Dat ze allemaal op 14 kwamen. 
LEERKRACHT: Ja.
LEERLING: En dan kunnen ze bij de een allemaal op 20 en bij de ander op 21.
LEERKRACHT: Dat was wel een verrassing hé. Want je dacht dat er verschil tussen zou zitten, omdat het balletje verschillend was. Het was een licht balletje en een zwaar balletje. En toch kwamen ze allebei met dezelfde baan en met hetzelfde ondergrond, kwamen ze op nummer 14.
LEERLING: Ja.
LEERKRACHT: Ik weet ook geen verklaring. 

Omschrijving

In dit fragment bespreekt de leerkracht in een kringgesprek de lessen na: wat hebben we nu geleerd over het doen van een experiment? Twee belangrijk principes komen naar voren: je moet meerdere metingen uitvoeren en er mag steeds maar een ding verschillend zijn.

Kijkwijzer

Zie je dat de leerling, in zijn eigen woorden, vertelt wat hij heeft geleerd en wat hem is opgevallen bij zijn experiment? De resultaten van zijn onderzoek waren niet zoals hij verwacht had. Ook dat kan de conclusie van je onderzoek zijn. De ervaringen van leerlingen die in dit gesprek naar voren komen, geven weer mooie aanleidingen om het onderzoekend leren uit te breiden. Je kunt bijvoorbeeld samen onderzoek doen naar de precieze werking van de krachten of wat dat ‘rubberige’ van de helling nu precies met die knikker doet. Er komt dan meer verdieping van het huidige experiment. Je zou ook naar verbreding kunnen zoeken: welke experimenten kunnen we nog meer bedenken?  Welke twee situaties zou je willen vergelijken en welke variabele wil je onderzoeken? Wat zou er bijvoorbeeld  gebeuren als er ballen van andere grootte bijkomen, of als de uitdrijfbaan verandert? 

Lesfasen